De beste prijs!

De beste prijs!

Bij Hotel Crasborn bieden we altijd de laagste prijs aan via onze eigen website of telefonisch.

Neem hiervoor contact met ons op via +31 475 561 281 of stuur een mail naar info@hotelcrasborn.nl.

Zo kunnen wij u altijd de best beschikbare kamerprijs bieden op elk moment.

 

Hieronder hebben wij enkele artikelen toegevoegd die u inzicht kunnen

geven in de kosten en voor- en nadelen van het boeken via boekingssites.

Prijzen boekingssites

Boekingssites 'misleidend': trap niet in deze marketingtrucs

De beste kamer voor de beste prijs?

"Nog maar 3 kamers vrij! Beslis nu! U kunt gratis annuleren!" Op vakantie gaan is zo'n beetje het leukste dat er is, maar het boekingsproces kan een crime zijn. Kamerprijzen op boekingssites kunnen schommelen en virtueel 'dwingen' andere gasten je snel te beslissen. Kloppen die boekingssites wel? Hier moet je op letten.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor schimmige verkooptactieken op het internet. Online dienstverleners informeren hun klanten 'onjuist en onvolledig', zegt de ACM op basis van internationaal onderzoek door samenwerkende consumentenorganisaties. 

Ook de Britse consumentenwaakhond betrapt boekingssites op misleiding. Een paar dagen geleden uitte zij kritiek op het gebrek aan prijstransparantie bij sites als Booking.com, Expedia en Hotels.com. Kortingen blijken niet te kloppen, zoekresultaten zijn gemanipuleerd en aan het eind van het betaalproces komen de toeslagen tevoorschijn.

Hoe boek je een kamer, zonder in de marketingtrucs te trappen? 

1. Boeken bij het hotel zelf, of via een boekingssite?

Platformen vragen een commissie per boeking. Dat wil zeggen: na afloop van je verblijf in een hotel, dat je bijvoorbeeld via Booking.com of Expedia hebt geboekt, moet de hotelier in kwestie een bedragje overmaken naar die site. 

Booking.com zegt in zijn algemene voorwaarden dat alleen hotels moeten betalen voor het gebruik van hun platform. "Reizigers betalen niets directs aan Booking.com". Belangrijk woordje in deze zin: 'directs'. Hotels berekenen die commissie uiteindelijk door aan de gast. Daardoor wordt de gemiddelde prijs voor een hotelkamer opgedreven door boekingssites. 

Maar voor de kamer die je wilt boeken zou het niet uit moeten maken. Boekingssites dwingen af dat hoteliers een lagere, of dezelfde prijs bieden voor een kamer. Op de site van het hotel zou je dus geen lagere prijs mogen aantreffen.

Die zogenoemde 'pariteitsclausule' is Koninklijke Horeca Nederland (KHN) overigens een doorn in het oog, zegt woordvoerder Bernadet Naber tegen RTLZ. "Ondernemers moeten zelf hun prijs kunnen bepalen. Boekingssites hebben hotelondernemers een hoop gebracht en we werken graag samen, maar de machtsverhoudingen zijn wel scheef", aldus Naber.

KHN pleit voor een verbod, zoals in België in de maak is. "Door deze wetswijziging krijgen hoteliers de vrijheid om op hun eigen website speciale prijzen aan te bieden, bijvoorbeeld als er veel kamers leegstaan", zegt de Belgische minister Kris Peeters van Economie vandaag tegen de VRT. 

"Een slimme boeker"

Vergelijkt de prijzen op meerdere (vergelijkings)sites, want je weet maar nooit. 
Bel het hotel. Misschien is er wel een offline deal waar je gebruik van kunt maken?

2. Staat het meest geschikte hotel bovenaan in de zoekresultaten?

Je zoekt op het beste hotel in Parijs, geschikt voor kinderen en vlakbij Gare du Nord. Daar rolt een rijtje hotels uit, dat aansluit op jouw specifieke wensen, zou je denken. 

'No', stelt de Britse consumentenwaakhond CMA. De Competition and Markets Authority signaleert in een recent rapport dat de manier waarop zoekresultaten gerangschikt zijn niet overeenkomt met zoekopdrachten, maar met voor de consument irrelevante zaken zoals de hoeveelheid commissie die een hotel aan de boekingssite overmaakt. 

De CMA heeft diverse boekingssites een waarschuwingsbrief gestuurd en zegt juridische stappen te overwegen. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt zegt in De Telegraaf zich te herkennen in de kritiek van de Britse evenknie. 

"Een slimme boeker"

Vaart niet blind op zoekresultaten, maar inspecteert het online voorgestelde hotel nauwkeurig.
Maakt gebruik van de alternatieve sorteringsfuncties. Standaard krijg je de 'aanbevolen' hotels , of 'onze topkeuzes'. Sorteer eens op prijs, of beoordelingen van andere gasten. 

3. Is het verstandig om je cookies te verwijderen als je boekt?

Verschillende reisbloggers tippen: als je je cookies verwijdert voordat je gaat boeken, of in incognitomodus anoniem op een boekingssite surft, betaal je minder. Aan de juistheid van dat advies kun je twijfelen. Aan de andere kant: het kan geen kwaad.

In algemene voorwaarden en privacyverklaringen doen boekingssites uit de doeken welk surfgedrag ze bijhouden en wat ze met die data doen. Zo willen dergelijke sites weten waar je op klikt en onthouden ze vervolgens welke hotels je hebt bekeken. Dat is nodig voor een 'optimale gebruikerservaring', niet voor het duurder maken van eerder bezochte kamers, benadrukt Booking.com in een reactie aan RTLZ. "Prijswisselingen zijn in geen geval gekoppeld aan het gedrag van individuele klanten", zegt het bedrijf.  

Of de prijs van het hotel dat je gisteren online opzocht vandaag een tientje duurder is? Dat is niet hard te krijgen. Een paar jaar geleden deed de Universiteit Twente op verzoek van Radar onderzoek naar cookies bij aanbieders van vliegtickets. De onderzoekers vonden geen bewijs voor duurder wordende tickets, naarmate je ze eerder had gezien. 

Wel schrijven boekingssites dat prijzen continue kunnen veranderen. Hotelaanbieders zelf zijn degene die dat bepalen, zegt Booking.    

"Een slimme boeker"

Maakt gebruik van prijsalerts. Online zijn een aantal aanbieders te vinden waarop je notificaties kunt instellen als de prijs van een gewenst hotel daalt of stijgt.
Boekt vroeg. Dat blijkt toch de beste garantie op een gunstige prijs.  

4. Soms krijg je 'korting', bij een boekingssite. Hoe werkt dat?

Die kortingen zijn schimmig, stelt de Britse waakhond CMA. Soms is de zogenaamd oorspronkelijke prijs niet juist, of zijn de genoemde kortingen niet in overeenstemming met de werkelijkheid. 

Booking.com geeft openheid van zaken in de voorwaarden: de doorgestreepte prijs is gebaseerd op de twee-na-hoogste huidige prijs van het hotel, 30 dagen rondom je gekozen reisdata.  

Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld 50 euro korting krijgt, ten opzichte van die op twee-na-duurste kamerprijs in een periode van maand. Maar ten opzichte van een andere dag kan de korting een tientje zijn, of niks.

KHN pleit voor eerlijkheid en transparantie bij boekingssites."Ook de consument proeft hoe machtig die sites zijn", zegt KHN-woordvoerder Naber. Boekingssites mijden hoeft niet, volgens de horecabranche. "Maar als je al eens eerder bij een hotel bent geweest, en je waardeert de eigenaar en het personeel: gun hen dan een rechtstreekse boeking", zegt Naber. 

"Een slimme boeker"

Laat zich niet opjagen door 'pressure selling'. "Nog 1 kamer beschikbaar!" "Hoge kortingen!" Rustig maar. Bekijk gewoon of de kamer de prijs waard is.     

Prijzen boekingssites (2)

Hoe boekingswebsites je een poot uitdraaien

Op sites als Expedia.nl en Booking.com heb je een hotelkamer, appartement of huisje zo geregeld. Maar krijg je wel echt de laagste prijs te zien?

Artikel AD - Kaj van Arkel 19-07-17

‘Meestal volgeboekt.’ ‘Erg gewild.’ ‘Nog 3 kamers op onze site.’ ‘De afgelopen 6 uur 14 keer gereserveerd.’ ‘22 anderen kijken nu ook.’ ‘Mis onze beste prijs niet.’ ‘Reserveer nu voor het te laat is.’

Als je nog geen vakantiestress hebt, dan krijg je het wel door hotelboekingsites als Booking.com en Expedia. Een hotelkamer reserveren was nog nooit zo makkelijk en zenuwslopend tegelijk.

De kamer die we als test voor dit artikel willen reserveren, blijkt in trek. In het hotel, dat omschreven wordt als ‘Andalusische romantiek’, is nog maar één kamer beschikbaar en er zijn tien andere kapers op de kust, zo laat het geopende menu op het computerscherm weten. We blijken van alle gegadigden het behendigst met toetsenbord en muis, want de kamer is voor 120 euro van ons. Bingo! ‘U heeft de beste prijs.’

,,Helemaal niet’’, zegt een vriend, werkzaam in de hotelbranche, die van onze vakantieplannen hoort. ,,Hotels bieden op de eigen website vaak een lagere prijs aan. En zo niet, dan kun je altijd even bellen met de vraag of er te onderhandelen valt.’’

Een hotel mag op de eigen website niet zakken onder de prijs van Booking.com (contractvoorwaarden Booking.com)

Hoteleigenaar die anoniem wil blijven

Hij heeft gelijk. Op de website van het hotel in kwestie blijkt de prijs voor een tweepersoonskamer en een enkele overnachting 10 euro lager te liggen dan bij Booking.com. 

Waarom zijn de grote hotelboekingssites met hun zogenaamde laagsteprijsgarantie duurder? Dat wil de hoteleigenaar best vertellen, zolang hij en zijn hotel maar niet met naam in de krant verschijnen. Dat kan hem namelijk in de problemen brengen.

Commissie
Als bemiddelaar tussen consument en aanbieder ontvangt Booking.com een commissie voor iedere kamer die via het platform wordt verkocht. Doorgaans is dat 15 procent, maar sommige hotels betalen tot wel 25 procent. Bij een kamerprijs van 120 euro gaat dan 30 euro naar de boekingsite. 

Die ingeleverde omzet moet natuurlijk wel worden terugverdiend. De hotels berekenen dit door in de kamerprijs. Zo betaal je als klant uiteindelijk de rekening. En zo maken boekingsites de hotels duurder in plaats van goedkoper.

Op sites als Booking.com staan dus niet altijd de laagst mogelijke prijzen voor hotelkamers. Waar dan wel? Niet bij Expedia.nl. Expedia is het moederbedrijf achter grote merken als Hotels.com, Orbitz, Hotwire, Travelocity en CheapTickets. Wie hier zoekt, zal dus weinig verschil in kamerprijzen zien. En ook Expedia eist een flinke commissie van de hotels: 15 tot 20 procent.

Korting

Tips! 

Hoe betaal je wél de laagste prijs? Drie tips op een rij. 

1. Vergelijk voor je boekt 

Reserveer nooit meteen een kamer of accommodatie, maar vergelijk. Op boekingsites staan alle hotels keurig op een rij en vind je alle informatie die je nodig hebt. Daarna kun je dezelfde hotels ook vinden op Google. Kijk ook op de eigen website van hotel of verhuurder. 

2. Bel en onderhandel 

Hotels mogen op hun eigen website geen lagere prijs aanbieden dan op Booking.com. Die regel geldt niet als de klant persoonlijk of telefonisch contact opneemt met het hotel in kwestie. Als je een kamer op het oog hebt, kan het lonen om contact op te nemen met het hotel en te vragen of je een goedkopere overeenkomst kunt sluiten. 

3. Reserveer met een VPN 

Deze tip is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar met een VPN-verbinding (virtual private network) op je pc of laptop kun je aardig wat besparen op je hotelreservering. Daarmee lijkt het alsof je IP-adres afkomstig is uit een ander land, en je dus daar de reservering maakt. In andere landen gelden veelal lagere tarieven voor hotelovernachtingen en ook voor vliegreizen.

Goedkoper kan het zijn om te boeken bij het Nederlandse initiatief Bidroom.com. Dat laat hotels slechts twee procent commissie betalen. Daarom zijn die bereid de klant korting te geven: minimaal 5 procent. Je moet wel altijd inloggen om de beste hoteldeals te kunnen zien.

De grote boekingsites staan namelijk niet toe dat aangesloten hotels kamers tegen lagere prijzen aanbieden op andere, openbare websites. Maar achter een inlogmuur gelden de prijzen niet als openbaar en mogen de hotels lagere kamerprijzen aanbieden. 

Prijzen boekingssites (3)

De ware prijs van Booking.com

Een hotelkamer is zo geregeld via sites als Booking.com en TripAdvisor. Maar die zijn niet zo goedkoop als ze lijken. De torenhoge commissies die zij voor de aangesloten hotels bereken, betaal je als klant uiteindelijk gewoon zelf.

Meneer en mevrouw Van den Brug uit Amsterdam wilden in de herfst een paar dagen naar Parijs. Ze keken op het internet, bij Booking.com. Maar het ene na het andere hotel op de lijst bleek op de gewenste dagen helaas volgeboekt. Nou ja zeg, heel Parijs vol. Wat Jammer. Er waren alleen nog een paar opties in het minder betaalbare segment.
De volle hotels in Parijs kwamen ter sprake in een praatje met de buurman, die eigenaar is van twee hotelpanden in Amsterdam. Nee hoor, die hotels zijn helemaal niet volgeboekt, zei die. Dat lijkt alleen maar zo, bij Booking.com.
Op een mooie dag in oktober is de hotelman thuis. De zon zet de woonkamer en de serre in een zomers licht. Een vleugelpiano, schilderijen aan de muur, boekenkasten tot aan het plafond. In de bomen voor het huis kwetteren de parkieten van het Vondelpark. Hij wil absoluut niet met zijn naam in dit blad. Wie het waagt kritiek te hebben op Booking.com, die weten ze te vinden, zegt hij. Ze kunnen hem en zijn pachters het leven behoorlijk zuur maken.

Het werkt zo, begint hij. Je stelt als hotel een deel van de kamers beschikbaar voor boeking bij Booking.com, de zogeheten allotment, bijvoorbeeld tien van de dertig kamers. Dat zijn trouwens meestal de minste kamers, zegt de hotelman, de beste bewaar je voor vaste gasten en gasten die direct met het hotel afrekenen, maar dit terzijde. Zijn die tien kamers gereserveerd via Booking.com, dan krijgt klant elf die op de boekingssite wil bespreken de melding dat het hotel geen kamers meer beschikbaar he eft. Het hotel is vol, begrijpt hij. Terwijl er dus nog twintig kamers vrij kunnen zijn.Ze stelen de naam en de website van je hotel, zegt de pandeigenaar, zelf ex-hotelier. Als je op Google zoekt op hotelnaam plus plaats van bestemming, vind je de eigen website van het hotel niet bovenaan de resultatenlijst, maar pas als derde of vierde. Bovenaan staat Booking.com met na de schuine streep de hotelnaam, daaronder de boekingssite Hotels.nl of de reiswebsite TripAdvisor, en daarna pas de site van het hotel. Booking staat bovenaan door daarvoor te betalen bij Google. Het is Googles grootste klant.

De mensen weten niet beter dan dat boeken via Booking.com gratis is. "Het is niet gratis. Gratis bestaat niet." De hotels dragen 15 tot 25 procent van de kamerprijs af aan Booking.com. De hotels berekenen de commissie door in de kamerprijs. Zo betaalt de klant de commissie. En zo maken de boekingssites, allemaal met de 'laagsteprijsgarantie' de hotels niet goedkoper maar duurder.
Een van zijn pachters moest over de maand juli 14 duizend euro betalen aan Booking.com, terwijl zijn vrouw en hij zelf 4000 euro verdienden. De pandeigenaar zelf logeerde laatst in een hotel in Laos. Het personeel, 22 mensen, verdiende samen net zoveel als het hotel elke maand Booking.com (of Booking-zusje Agoda.com) moest betalen.

Gepubliceerd:18/01/14 bij HP De Tijd. Geschreven door Bert Nijmeijer